מימון ותזרים מזומנים לעסקים

מאת רו"ח אילן פרץ

רובנו טועים לחשוב שרעיון טוב או עסק רווחי הוא מתכון להצלחה.

מימון ותזרים מזומנים לעסק הוא השלב הקריטי ביותר ותופס אותנו כל פעם מחדש בנקודות החלשות שלנו. אחת הבעיות המרכזיות במימון לעסק היא שכשאנחנו כבר צריכים אותו – אנחנו מתקשים להשיג אותו.

תכנון של תזרים המזומנים של החברה והעמדת אפשרויות מימון זהו חלק מרכזי שכל עסק חייב לדעת להתמודד איתו ולהבין שיום אחד הוא יגיע לשם.

קחו לדוגמא עסק עם מודל רווחי. קונה בשקל ומוכר בשני שקלים. גם אחרי ההוצאות הנלוות שבדרך, נשאר לו רווח. שימו לב למספר נקודות פשוטות שעולות בדרך:

  • איך הלקוחות משלמים? מזומן/שוטף 30/ אשראי וכו'.
  • איך העסק משלם לספקים?
  • לעובדים משלמים משכורת חודשית מיד עם תום החודש.
  • הוצאות נלוות משלמים בתחילת חודש ובסופו. לדוגמא – שכ"ד, חשמל וכו'.
  • מה בענין החזרי תשלומים בעקבות השקעה שבוצעה?
  • האם העסק כבר מחזיר תשלומים בגין הלוואות שנלקחו בעבר?

לצורך הפשטות נסתפק בנקודות הללו.

עסק קיים ובמיוחד חדש שלא מתכנן נכון את כמות הכסף שלו ואת הצריכה הנדרשת עד לצבירת עודפי תזרים מזומנים – יקרוס. אין מנוס מכך. העובדה ברורה ופשוטה.

כאשר כמות הכסף שנוכל להזרים לתוך העסק היא מוגבלת, אנו חייבים לתכנן נכון ומראש את תזרים המזומנים שלנו ולהיערך בהתאם. בין אם להזרים הון אישי או בין אם לממן באמצעות הלוואות חיצוניות. תכנון הינו חלק קריטי בעסק.

מאמר זה עוסק בצורך להיערך מראש ולתכנן נכון את כמות הכסף הנדרשת. כמו כן, להשיג מראש את מקורות המימון הנדרשים בטרם נבצע את ההשקעה.

תכנון תזרים מזומנים מצריך ידע מקצועי שכן נקודות רבות נדרשות לאמדן ולתשומת לב. עסק בשלביו הראשונים חייב לקחת בחשבון גם את עלות ההשקעה הראשונית וגם את הגידול בהון החוזר עד לשלב בו יתחיל לייצר כמות כסף מספקת שתעלה על צרכי התפעול של העסק (גידול בהון החוזר במילים פשוטות הוא הפער לענין נזילות החברה בין נכסיה השוטפים להתחייבויותיה  השוטפות. לדוגמא – הלקוחות גדלים כתוצאה ממכירות והספקים גדלים כתוצאה מרכישות. קיים פער בין מועדי התשלום של הלקוחות לספקים ואת זה העסק צריך לממן). בעסק קיים זה דומה. לעיתים רוצים להשקיע בקו ייצור חדש או להתרחב ואז נדרשת השקעה נוספת.

בעולם הכלכלה והחשבונאות קיימת הפרדה בין רווח והפסד לתזרים מזומנים. רווח והפסד נמדד בהתאם להכנסות ולהוצאות של העסק בעוד שתזרים מזומנים נמדד בהתאם לעיתוי קבלת הכסף. קיים פער בין מועדי ההכרה של הרווח לקבלת הכסף. בנוסף, לפעמים יש "תקלות" וכספים שמגיעים לנו לא משולמים או מעוכבים. זאת ועוד גורמים רבים, מובילים אותנו להבנה שללא תכנון תזרימי נכון, העסק ייכנס לקשיים או יקרוס ללא קשר לעניין נכונות המודל העסקי.

לרוב, בעלים של חברות ועסקים מביאים הון עצמי אך לא מספיק. בדרך כלל נדרשים להוסיף מימון חיצוני על ידי בנקים/חברות חיצוניות/שותפים וכל המודלים היצירתיים.

הבעיה בכל סוג של מימון היא שאם לא נערכים מראש – זה קשה להשגה, יקר, לפעמים בלתי מושג ולא תואם את לוחות הזמנים שלנו.

לאחר שמתכננים נכון את כמות הכסף הנדרשת, נותר להשיג את המימון ולדעת לחלק אותו בהתאם לתכנית.

השגת מימון היא משימה לא פשוטה ומצריכה ידע מקצועי. עלינו לבחור את גורם המימון הנכון והמתאים עבורנו. לעיתים צריך לחלק אותו למספר גורמים מקבילים. לרוב, נצטרך להכין תכנית עסקית, להגיש מסמכים רבים, לעמוד בבדיקות חיווי אשראי, לקבל אישור, לבצע השוואת מחירים ולשעבד נכסים/לחתום על ערבויות. העבודה הזו היא עולם שלם המצריך ידע מקצועי מאנשים מיומנים.

לסיכום, סיבות רבות מניעות אותנו לעסקים. הרצון לעשייה, הגשמת חלומות, הצבת מטרות ועוד.

כסף  הוא לב העסק.

הדרך הנכונה להוציא לפועל ולתפעל עסקים בצורה נכונה, היא לתכנן מראש את כמות הכסף הנדרשת ואת מקורות המימון. אל תשאירו את העבודה הזאת למזל. פנו לאנשים שיודעים מה הם עושים וילוו אתכם.

בואו נתחיל בתהליך

מספר שאלות שיעזרו לנו לאפיין את הבקשה
*הפרטים נשלחים אלינו בלבד ואינם עוברים לגורמים נוספים

דילוג לתוכן