"כל האנשים המצליחים הסכימו בדבר אחד – סיבתיות. הם האמינו כי לא הגורל קובע את העניינים, אלה שלכל דבר יש גורם. שאין חוליה חלשה או סדוקה בשרשרת המקשרת בין ראשון ואחרון הדברים. אמונה בסיבתיות, או קשר הדוק בין כל דבר פעוט לעקרון הקיום, ומתוך כך, אמונה בפיצוי, כלומר ששום דבר אינו מושג בלא תמורה – מאפיינת את כל הראשים הטובים, ועליה לחלוש על כל מאמץ הנעשה על ידי ראש חרוץ. האנשים האמיצים ביותר הם המאמינים הנחושים ביותר…" (אמרסון).
כיום, אנשים רבים המעוניינים לפתוח עסק, כבר מבינים שהתהליך אינו פשוט כלל וכרוך בהכנות רבות והתייעצות עם גורמים רבים. לעיתים קרובות פונים אלי בבקשות ללוות ולסייע בזה ומצאתי לנכון להעלות על הכתוב את סדר הפעולות בצורה ברורה וללא הנחות. במאמר זה אסקור בצורה מובנית את הפעולות אותן עלינו לבצע החל משלב קבלת ההחלטה ועד הקמת העסק ותפעולו. כאן זה המקום לציין כי אנשים מטבעם שונים וכל אחד בוחר בדרכו שלו הן את אופי העסק והן את דרך הפעולה שתתאים ביותר עבורו. עדיין, קיים מכנה משותף בפעולות אותן אנו חייבים לבצע ומשותפות לכולם, היות ומטרת העסק היא להרוויח כסף.
קבלו החלטה מושכלת.
הרעיון – שלכם. הדרך – תבחרו אתם.
יש כללים.
" אם אי אפשר למכור את זה, אינני רוצה להמציא את זה" (אדיסון).
עליכם לוודא:
מה שעולה לנו שקל – חובה למכור ביותר. כאן זה מתחיל להסתבך. כיצד יודעים כמה עולה לנו בצורה מדויקת? לשם כך נועדו תחזיות, אומדנים והערכות. עלינו לקחת בחשבון את הוצאות ההקמה, ההוצאות הקבועות וההוצאות המשתנות בתפעול השוטף. אלה לא מונחים לרואי חשבון וכלכלנים. אלה מונחים שכל בעל עסק חייב להבין אותם. בשפה מקצועית זה נקרא – תמחיר. ללא תמחור נכון של המוצרים/שירותים – נכשל. במקרה הפחות טוב – נפסיד כסף. הסיבה העיקרית שסעיף זה הינו ראשון בתור היא כי זאת השאלה הבסיסית ביותר בהבנת עסק. האם אנו מרוויחים מקיומו. אם לא מרוויחים, אין טעם להמשיך.
האם רוצים את המוצר/שירות? חובה לדעת כי יש ביקוש למוצר. כאשר אנו מתחרים בשוק של מוצר/שירות קיים אז ככל הנראה יש לו צורך ועולות שאלות אחרות בהן נדון בהמשך. במידה והמוצר או השירות חדשים – יש לבחון את צרכי השוק בו.
מיהו קהל היעד? עלינו להבין את השוק אליו אנו פונים. אם אנחנו מכולת שכונתית הפועלת במתכונת מכירה ישירה לצרכן, לא נוכל לצפות שקהל היעד שלנו יהיה אחר מלבד תושבי המקום. מנגד, אם פיתחנו אפליקציה, קהל היעד שלנו הינו כלל משתמשי האינטרנט הרלוונטיים עבורנו.
כמה אני רוצה להרוויח? ציפיות הרווח חייבות להיות תואמות לפלח השוק, שיעור הרווחיות ופוטנציאל הייצור. בעסק המתבסס על כוח האדם של בעל העסק, יש יכולת ייצור/שירות מוגבלת ולא ניתן לצפות לתוחלת רווחים אינסופית. בדוכן מזון מקומי כמות האנשים תהיה בהתאם לתנועה הקיימת באזור ולסביבה הצורכת משלוחים. לכן, מראש, עלינו להבין לאן נכנסים ומה אפשרויות הרווח והצמיחה. משם כל אחד יבחר מה מתאים לו.
מהו תמהיל המוצרים? כמעט בכל עסק יש מוצרים עיקריים ומוצרים נלווים. לעיתים המוצרים משלימים וחובה על העסק לספק אותם. כגון – מסעדה שחייבת למכור שתיה. דוגמה נוספת היא עסק לקוסמטיקה שחלק מהכנסותיו מתבסס על מכירת מוצרי טיפוח. נדרש להבין את שיעור הרווחיות על כל מוצר בכדי לבסס את קו המכירות/השירותים בצורה שתמקסם את פוטנציאל הרווחיות.
מהם חסמי הכניסה לעסק? לכל עסק יש חסמי כניסה. יכולים להיות כאלה המוגבלים בחוק, יכולים להיות כאלה שההשקעה הראשונית בהם גבוהה מידי לכיסנו, יכולים להיות כאלה שהיינו רוצים אבל מסוכנים מידי, יכולים להיות כאלה שיתחילו להפיק רווח לאחר תקופת פעילות ארוכה ועוד. חובה להיות בקיאים בהבנת הסביבה העסקית אליה נכנסים.
האם יש לנו מספיק כסף? עסק דורש השקעה ראשונית ולאחר מכן סכום כסף נוסף לפעולות השוטפות. אלה מתרחשים בטרם העסק התחיל לייצר כסף. חשוב להבין מהם צרכי הכסף. שכן, לא ניתן לקיים עסק ללא כסף או בשפה מקצועית – תזרים מזומנים (נדון בנקודה זאת בהמשך).
עד כה דנו בנקודות בסיסיות העונות לנו על השאלה כמה אני מכיר את העסק אליו אני נכנס. כלל הסעיפים שמנינו, רלוונטיים גם לרכישת עסק שכן, אלה נקודות בסיס בעסק בין אם הוא חדש או בין אם הוא קיים. גם לעסק שרוכשים וכבר עובד, כדאי לשאול מחדש את השאלות הללו ולוודא שהתשובות עונות לציפיות שלנו.
באם קיבלנו תשובות טובות, ממשיכים לשלבים הבאים:
בחירת שותפים לדרך.
עסקים רבים בנויים על שיתופי פעולה. אלה יכולים להיות מוסדרים במגוון דרכים כגון: בעלי מניות נוספים, שותפים שקטים/פעילים, שיתופי פעולה וחלוקת מקור הרווח בהתאם לחלוקת עבודה, קבלני משנה ועוד. בשלב זה עלינו להבין האם העסק יהיה מושתת על כוח העבודה שלנו בלבד, עובדים שכירים, שותפים הנוטלים חלק במשימות העסק, שותפי מימון ועוד.
פרק זה קריטי להבנה ולהגדרה תואמת. כלל התוכנית העסקית מושתתת על יכולת העסק לייצר/למכור/לספק סחורה או שירותים. הבנת מצבת כוח האדם שאיננו שכיר הכרחית. השלכות פרק זה יקבלו ביטוי בתוכנית העסקית עליה נדון בהמשך.
כתיבת תוכנית ומפה עסקית.
"אל המטרות שלנו אפשר להגיע אך ורק באמצעות תוכנית, אשר בה עלינו להאמין אמונה עזה, ושעל פיה עלינו לפעול במרץ. אין דרך אחרת להצלחה" (פיקאסו).
רבות נאמר ושווק ובמיוחד בעשור האחרון סביב רצף מילים אלה. לאלה שעדיין לא בטוחים שחייב את זה – במקרה הטוב – תפסידו כסף. במקרה הפחות טוב, כשלון לא מפואר – זה היה ידוע מראש.
תוכנית עסקית למעשה מכתיבה לנו את הדרך בצורה מתוכננת וברורה ומנסה לנטרל ככל הניתן את משתני אי הוודאות הקיימים. היום זה ברור, לא היינו מעלים על הדעת בניית עסק ללא ניתוח שוק, פילוח קהל יעד, תכנית שיווק וגיוס לקוחות, העמדת מקורות מימון מראש, מעקב אחר תכנון מול ביצוע, זיהוי נקודות כשל, התמודדות עם הלא נודע ועוד.
המיומנות הגדולה בתוכנית עסקית היא ליישם אותה. לבנות תוכנית כזאת שתהיה רלוונטית עבורך ובאמת תוכל להישען עליה וליישם את צעדיה. בלתי מתוכנן יצוץ בדרך ללא ספק. חשוב לדעת איך מתמודדים איתו ומה ההשלכות של כל שינוי על המשך העסק. ניקח לדוגמה עסק שחרג בתקציב שיפוץ המקום וכידוע, תקציב מוגבל. ככל הנראה הכסף שישמש לחריגה התקציבית בשיפוץ יהיה חסר במקום אחר כגון שיווק או צרכי הון חוזר. לכשנגיע לשם – ניתקל בבעיה. לכן, כאשר בונים תוכנית עסקית, יש להקפיד על האומדנים ככל הניתן, בקירוב למציאות ולתוצאה הסופית.
נקודה נוספת וחשובה בתפיסת ההבנה של תכנית עסקית – היא לא מיועדת רק לנו! עסק נעזר בגורמי חוץ. יכול שיהיו משקיעים, גורמי מימון, אנשי מפתח ועוד. ראיית התמונה בכללותה והיכולת לתקשר אותה הלאה היא חלק מובנה מתהליך הקמת עסק.
להלן הנקודות העיקריות שיקבלו מיקוד בתוכנית העסקית:
מה מהות העסק ומה מוקד הרווח שלו? מיקוד תשומת הלב במוקדי הרווח הכרחי לצורך הצלחת העסק.
לאן רוצים להגיע? במילים יותר "מדליקות" – חזון ואסטרטגיה. כשיודעים לאן חותרים – הרבה יותר קל מאחר וכל שנותר הוא רק לנווט נכון ולעבור את המכשולים בדרך.
מדוע אנחנו נצליח? כל עסק חייב למצוא את יתרונותיו היחסיים ולהיות מודע לחסרונות שלו. מה מיוחד בי? בעסק שלי? מה אני עושה שונה מאחרים? התשובות לכך משתנות בין אנשים ובין עסקים. שכן, לנותן שירותים אחד יכול להיות צד מקצועי חזק ולנותן שירותים אחר קיימת יכולת מכירות חזקה. המשותף לכל העסקים הוא שצריך לקחת את נקודות החוזקה ולמנף אותן, ואת הנקודות הפחות טובות לדעת לתקן ולשפר. בסוף, כדי לייצר מנגנון רווחי שעובד טוב, צריך לתפעל נכון את כלל החזיתות.
מהן צרכי השוק? לכל עסק חייב להיות צורך בשוק והעסק צריך לספק מענה לכך. אלה שאלות שמוטב שיענו בטרם מקימים את העסק. בתוכנית העסקית עלינו להבהיר גם לנו וגם לגורמי חוץ האם השוק צריך אותנו. כמובן, יש מוצרים וסוגי עסקים כגון אוכל, מוצרי בר קיימא ועוד, שברור שהשוק צריך. המטרה כאן היא למצוא ולחדד את מקומנו בתוך הצורך הכללי הקיים בשוק.
מהי שיטת העבודה? זוהי נקודה המועדת לפורענות. תכנון קפדני של שיטת העבודה ומראש, ימנע בזבוז רב של כספים עד ש"נמצא את השיטה הנכונה". חשוב להבין ולהכיר את סביבת העסק, ללמוד מעסקים דומים במידה וקיימים, לתקן פגמים קיימים בשיטת עבודה מוכרת לנו, לעשות בדיקות וניסויים בקטן בטרם העסק יתחיל לפעול, ובכלל, כל שאנו יכולים כדי ללמוד ומראש. לדוגמה: נשמע לנו הגיוני שמנוע צריך הרצה. "מנוע"! שבנוי אותו הדבר ועבר אינסוף ניסויים. לא נשמע הגיוני שצריך לתרגל את תהליכי העבודה שלנו?!
מה המודל העסקי? בתחילת המאמר דנו בנושא התמחיר ותמהיל המוצרים. בתוכנית העסקית עלינו להבין בצורה רחבה ומפורטת מהם המוצרים/שירותים אותם נמכור, כמה נגבה וכמה נרוויח. מודל עסקי טוב צריך להיות פשוט וכולל את כל המשתנים.
מהי אסטרטגיית השיווק? פרק זה יכול להיות ארוך במיוחד. בקצרה – צריכים למכור! מטרתו של פרק זה היא לרכז לנו את דרך פעולת השיווק עד לסיומה שהיא במכירה ומתן שירות, ולתקצב זאת בהתאם. ישנן שיטות שיווק רבות המתאימות לסוגים שונים של עסקים. עסק אחד פועל בסביבה דיגיטלית וצריך להשקיע את מירב מאמציו בקידום דיגיטלי, עסק אחר פועל בסביבה מקומית וצריך לשווק את מוצריו/שירותיו לקהל בסביבתו שפחות תומך בדיגיטל, עסק אחר צריך למתג את עצמו וכו'. העיקר כאן הוא להבין שלקוחות לא יבואו מעצמם וזה שבנינו אתר מכירות יפה לאו דווקא מעיד על המכירות העתידיות שלנו. עלינו להתאים את היעדים שלנו ובפרקי הזמן הנדרשים לתקציב ולשיטת השיווק הנכונה. בפרק זה מוטב להיעזר באנשי מקצוע ייעודיים לכך שיכולים לבנות אסטרטגיית שיווק נכונה ויעילה ולעשות מחקרי שוק על מה כן עובד. כמו בכל דבר, ללא מעורבות של בעל העסק ובדיקת התקדמות, דבר לא יתקדם מעצמו. גם כאן, חשוב להכניס את ה"אני מאמין" ולנתב את פעילות השיווק והמכירות בהתאם לדרך הפעולה של בעל העסק.
לוח זמנים. הבנה ריאלית של לוח הזמנים הכרחית בתהליך פתיחת עסק. לעיתים העסק פשוט ומשך הקמתו קצר וברור, ולעיתים הוא מורכב יותר ויש משתנים רבים בדרך. עסק שלא עובד – מפסיד! תכנון לוחות הזמנים מראש יחסוך כסף רב. לדוגמה: שוכרים חנות גדולה החל מתחילת שנה ובפועל מתחילים לייצר כסף רק כעבור מספר חודשים. במצב זה, ישנן עלויות בגין הוצאות קבועות שהפסדנו כתוצאה מתכנון שגוי של לוח הזמנים. בפועל, ייתכנו עיכובים. אך את אלה יש לקחת גם כן בתכנון מראש בטרם ניצבים מול ההפסד כעובדה.
אומדן עלויות להשקעה ראשונית. בנקודה זו תהליך עבודה נכון ומוסדר הינו הכרחי. אדם שמעונין לפתוח עסק עלול לצבוע את המעטפת בצבעים אופטימיים מידי. פעמים רבות קורה שהעלויות בפועל גבוהות בעשרות אחוזים מהתחזית ומהתקציב. הדבר נובע מהיעדר תכנון נכון. לקביעת אומדן עלויות השקעה ראשוני יש חשיבות רבה מכמה היבטים: ראשית, בקבלת ההחלטה האם להיכנס להשקעה או לא. שנית, בהיבט המימוני והתזרימי. באם תכננו להשקיע סכום מסוים, את החריגה שלו צריך לממן ממקור כלשהו או שהחריגה תבוא על חשבון משהו אחר. בנוסף, היבט ניהולי חשוב כלפי משקיעים וגורמי חוץ, הינו יכולת התכנון והניהול של בעל העסק. שם טוב של בעל עסק שיודע לאן הוא הולך ומתכנן את צעדיו בקפידה – שווה הרבה.
אומדן עלויות לפעילות שוטפת. אנשים הפותחים או רוכשים עסקים לראשונה לא מבינים את הצורך בתכנון עלויות לפעילות השוטפת. הנטייה היא לחשוב שאם מוכרים בשני שקלים וקונים בשקל אחד אז העסק מרוויח ובזה תם הצורך בדאגה לכסף. בפועל, המצב שונה לחלוטין! עסק בתקופת הקמתו משקיע כספים כהוצאות שוטפות בטרם יכניס כסף. לדוגמה: עלות הרצה של מקום הכוללת הוצאות קבועות והוצאות משתנות כגון כח אדם. ניתן לייחס עלויות אלה לעלות ההקמה הראשונית. חשוב מכך, יש מונח הנקרא השקעה בהון חוזר – בפשטות, כדי למכור אנו צריכים לרכוש מלאי ולממן פעילות של ספקים ולקוחות. עיתוי התקבולים לא זהה לעיתוי התשלומים. כעסק, חלה עלינו החובה לדאוג למימון מתאים מראש.
תזרים מזומנים להשקעה ראשונית ולפעילות השוטפת. יש שיגידו שתכנון נכון של תזרים מזומנים הוא לב העסק. הנוהג של להיות מופתע ממצב חשבון הבנק אינו עסקי כלל. כעסק, עליכם לשלוט בכל התזרים של הכסף ולדעת את עיתויו. כאשר יש סימני שאלה בדבר העיתוי – מניחים את הגרוע מכל. אחרת, יהיה חסר כסף בחשבון. במצב שאין מסגרות אשראי מספיקות וחסר כסף בחשבון, החשבון נפגע והדירוג של החברה יורד באופן אוטומטי. להרחבה בנושא זה, אפנה למאמר שכתבתי הנקרא "שיפור דירוג האשראי" ובו יש מספר כללים חשובים מאד שחובה לשמור עליהם גם כעסק וגם כצרכן פרטי.
מימון. פרק זה חשוב מאד בתוכנית העסקית מאחר וכל משתמש בתוכנית יודע שללא מימון התואם לתוכנית העסקית – אין עסק. כבעל עסק, אחת השאלות הראשונות העולות היא מהיכן נממן את ההשקעה הנדרשת. לעיתים זה מכיסנו הפרטי, לעיתים זה על ידי הכנסת שותפים/משקיעים ולעיתים על ידי מימון בנקאי. כניסה לעסק ללא הבנת מקורות המימון תהיה חסרת טעם ונידונה לכישלון מהיר. פרק המימון הוא עולם ומלואו המצריך ידע מקצועי נרחב. נושא זה הפך למורכב מאד בשנים האחרונות. מצד אחד, הוא נדמה כנגיש (לאור הקיום של חברות מימון רבות והפרסומים הרבים בתחום) ומצד שני, טווחי המחירים שלו והתנאים לא פועלים לטובת הצרכן. בנוסף לכך, בעולם המימון ידוע שכסף לוקחים כשיש ולא כשחסר. לכן, עלינו לדאוג ומראש לתקופות שפל בהם נצטרך כסף זמין ומהיר. להרחבה בנושא זה, אפנה למאמר שכתבתי הנקרא "מימון ותזרים מזומנים לעסקים".על התוכנית העסקית לכלול התייחסות מלאה ומפורטת למקורות המימון של פעילות ההשקעה והפעילות השוטפת.
כוח אדם. עסקים רבים צורכים כוח אדם חיצוני ויש כאלה שעובדים לבד. משאב זה נתפס כיום בעיני רבים כמשאב החשוב ביותר בעסק. הבנת העולם התעסוקתי הינו פרק שלם בחיי מנהל המצריך תשומת לב נפרדת. משלב הגדרת תפקיד העובד, דרך גיוס פרופיל אישיותי התואם לתפקיד, תקצוב השכר, הכשרת העובד וקליטתו עד כדי חלק מהעסק.
דוח רווח והפסד משוער. עד כה דיברנו על משתנים רבים הדורשים תכנון קפדני. בהתאם לכל הפרמטרים בתוכנית העסקית, ניתן לייצר תחזית רווח והפסד ולקבל הערכה ראשונית לתוצאות הפעילות. כאן זה הזמן והמקום לבחון האם זה מה שאנחנו רוצים. כלי עזר זה, משרת אותנו רבות תוך כדי תנועה בהבנה כמה רחוקים/קרובים אנחנו מהתוכנית המקורית. בדרך ייתכנו שינויים רבים. את אלה נצטרך לנתח ולהבין תוך כדי התרחשותם.
קביעת צורת ההתאגדות.
הדיעה הרווחת היא שהחלטה זו הינה כלכלית בעיקרה. הנחה זו שגויה ביסודה שכן, לבחירת צורת ההתאגדות שיקולים רבים שבבסיסם עומדים נושאי החשבונאות, משפט וכלכלה. בעיניי, החלק החשוב ביותר בענין צורת ההתאגדות, הינו היכולת לשלוט ולנהל את העסק נכון. השיקולים הכלכליים והמיסויים מגיעים כשיש רווחים. השיקול המשפטי נועד להגן עלינו כבעלי העסק. השיקול של תפעול נכון של העסק נזנח בבחירת מודל ההתאגדות וחבל שכך. להרחבה בנושא זה, אפנה למאמר שכתבתי הנקרא "חברה או עוסק" ובו ניתן למצוא פירוט נרחב לשיקולים בדבר בחירת צורת ההתאגדות.
בחירת אנשי מקצוע שילוו את העסק.
החל משלב קבלת ההחלטה על הקמת העסק ועד לתפעול השוטף, מומלץ להיעזר באנשי מקצוע נכונים ומתאימים לך. כאשר שוקלים פתיחת עסק בתחום מסוים, עלינו להבין כי אין ביכולתנו לעשות את הכל לבד הן מטעמים מקצועיים והן מטעמי זמן. ככל הנראה מי שזה עיסוקו יהיה יעיל יותר בכך. בחירת אנשי מקצוע נכונים תהיה גורם מכריע בהצלחת העסק.
להלן אנשי מקצוע הכרחיים בתהליך פתיחת עסק:
מלווה פיננסי ואסטרטגי. תפקיד זה בעיקרו נועד לכתיבת התוכנית המוצעת במאמר זה. החל משלב קבלת ההחלטה דרך התכנון וההוצאה לפועל.
רואה חשבון מלווה. לעיתים רואה החשבון המלווה מומחה בנושאים פיננסים נרחבים ומוטב שהתפקיד יהיה משולב יחד עם ליווי פיננסי ואסטרטגי.
ייעוץ משפטי. מידת הנחיצות המשפטית תלויה רבות בסוג העסק. לעיתים, גם לצרכי הקמה, נדרשים מסמכי התאגדות, תקנון חברה, פרוטוקולים ועוד. בהתאם לכך, יש להתקשר עם עורך דין.
יועצים מקצועיים ייעודיים. כל עיסוק ובהתאם לצרכים שלו. עסקים רבים נעזרים באנשי מקצוע ספציפיים לצרכי הקמה ולצרכי תפעול שוטף. כגון: איש מחשבים, הנדסה, עיצוב וכו'.
ליווי שיווקי. תכנית השיווק והמכירות צריכה להיקבע מראש ולהיות מתומחרת בהתאם, כחלק מהתוכנית העסקית. לשם כך, מומלץ להתקשר כבר בתחילת הדרך עם היועץ המתאים ולהבין מהי הדרך בה הולכים ולקבל הצעות מחיר תואמות.
מימון ובנקאות.
עולם המימון והבנקאות השתנה רבות בשנים האחרונות. הפרק הזה בחיי עסק הינו חובה ולא מותרות. שיטות עבודה ישנות כבר לא קיימות, הצרכן הפך לשקוף יותר בעיני המערכת, מחיר הכסף עלה משמעותית והחל תהליך גמילה מריביות נמוכות שידענו פעם. להתמודדות עם פרק זה חשוב מאד לגייס מלווה פיננסי הבקיא ומצוי בעולם זה ובשיטות העבודה החדשות. להרחבה בנושא זה, אפנה למספר מאמרים שכתבתי בנושאים של שיעורי ריבית, תזרים מזומנים ודירוג אשראי, הרלוונטיים לצרכי הבנת המורכבות בתחום. בשנים האחרונות, שיקול דעת נוסף תפס משנה תוקף – איסור הלבנת הון. נושא זה קיים כבר שנים רבות. אולם לאחרונה, הצורך בהתנהלות נכונה תוך ידיעת החוקים השונים בתחום הפך להכרחי. עסקים רבים מוצאים עצמם בחשיפה פלילית להוראות החוק השונות, בחשיפה מול הרשות לאיסור הלבנת הון וכלל הרשויות.
עבודה מול מוסדות המדינה.
הצורך בעבודה שוטפת ונכונה מול רשויות המס בישראל ידוע. כל עסק חייב לדווח על בסיס שוטף לרשויות המס, ביטוח לאומי, חברות מדווחות גם לרשם החברות וגופים פיננסים לרשות לאיסור הלבנת הון. עבודה זו מתבצעת בעיקרה על ידי רואה החשבון. עדיין, ידיעה והיכרות של תהליכי העבודה, הכרחית לניהול שוטף ותקין של העסק.
תפעול ובקרה שוטפים.
לכל עסק יש שלבים שונים המצריכים כלים אחרים. שלב ההקמה כרוך בתכנון של פעילות עתידית. בשלב התחזוקה השוטפת ישנן נושאים רבים לפתור, כגון: ניהול שוטף, עבודה מול תקציב, מכירות, יעדים, עובדים ועוד. כבר בשלב קבלת החלטה על פתיחת העסק, עלינו לדעת את תהליכי העבודה השוטפים של העסק. אלה אחראים על ייצור הכסף. עד כה דנו בקבלת ההחלטות בשלב ההקמה. נושא התפעול השוטף נידון בפרק נפרד המוקדש לחייו השוטפים של העסק.
התמדה.
עסק עובר עליות ומורדות במשך חייו. היכולת לשרוד את התקופות הקשות תלויה רבות בבעלי העסק וביכולתם להתמיד ולהתעקש על הצלחת העסק והמשך קיומו. כל בעל עסק חייב לדעת שהתקופות הקשות יגיעו. וצריך להתמודד איתן. מוטב להיערך להן מראש וככל הניתן.
"אני משוכנע שכחצי ממה שמבדיל בין אנשים מצליחים ללא מצליחים זה רק התמדה, שהיא כה קשה" (ג'ובס).
לסיכום, תהליך פתיחת עסק מורכב וכרוך במשתנים רבים המצריכים ידע מקצועי. אומדן וכימות כלל הפרמטרים הינו שלב קריטי בתהליך קבלת ההחלטה, ואופן ניהול פתיחת העסק ישפיע רבות על ההמשך. מוטב יהיה שכבר בשלב ההקמה יתקבלו החלטות מהותיות בדבר האסטרטגיה העסקית ולאן רוצים להגיע. החלטות אלו מצריכות תכנון מקיף וידע תואם.
במשרדנו, נוכל להציע מעטפת פיננסית רחבה שתענה לצרכיך וללוות אותך באופן צמוד, מתוך הבנה של צרכיך והדרך בה בחרת. אצלנו קיים ניסיון מוכח וידע נרחב שנצברו למעלה מ 17 שנים.
בואו נתחיל בתהליך
מספר שאלות שיעזרו לנו לאפיין את הבקשה
*הפרטים נשלחים אלינו בלבד ואינם עוברים לגורמים נוספים